«Що таке «допрофесійна військова підготовка?» або «Як стати офіцером?»

Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою є спеціалізованим закладом повної середньої освіти, у якому навчаються діти віком від 6 до 17 років із Сумської області. Що ж робить його по-справжньому особливим? Сучасні реалії такі, що освітні заклади змушені адаптуватися до викликів життя: з одного боку – це конкретне замовлення з боку держави на виховання такої особистості (інноватор, патріот, громадянин), яка зможе релевантно діяти в сучасних умовах; з іншого – необхідність ефективного використання бюджетних коштів, оптимальної моделі побудови освітнього процесу. Якщо заклади не роблять це самостійно, їх тоді ліквідують у той, чи інший спосіб. Економічний ринок включає в себе, як відомо, й освітні послуги, що підкорюються законам і принципам маркетингу (баланс між попитом і пропозицією), зв’язки з громадськістю і, врешті-решт, функціональну спроможність (якщо не давати прибуток, то мусиш щонайменше виконувати на високому якісному рівні державне замовлення, відповідати певному якісному стандарту й бути конкурентноспроможним).

У Глухові, який вважається північним форпостом держави, уже рік функціонує ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою, заснований на майні спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Сумської області, управління яким здійснює Сумська обласна рада (власник). Зрозуміло, що громадян-містян хвилює питання: а що воно таке «посилена військово-фізична підготовка»? Спробую сформулювати відповідь на це актуальне питання. Спеціалізація закладу полягає у військовій професійній орієнтації та допрофесійній військовій підготовці. Люди скажуть – це загальні слова. Що конкретно в ліцеї не так, як у звичайній школі (предмети  «Захист Вітчизни», «Основи здоров’я» викладаються і в інших освітніх закладах міста)?  Тож пропоную систему аргументів.

По-перше, ліцей-інтернат діє на підставі регламентуючого посилену військово-фізичну підготовку документу – «Концепції допрофесійної військової підготовки», що забезпечує функціонування кафедри допрофесійної військової підготовки, до складу якої входять педагоги, офіцери-вихователі, що мають вищу військову та педагогічну освіту (досвід участі у бойових діях, служби в регулярному війську), викладання спеціалізованих дисциплін (з практичними заняттями) з військовою орієнтацією для ліцеїстів і ліцеїсток.

По-друге, ліцей-інтернат має закріплену статутом структуру роздільного навчання: дівчата – панянки, хлопці – ліцеїсти. Ліцеїсти забезпечені військовою формою.  Упроваджені єдині вимоги до дисципліни та порядку (згідно військових статутів, у межах, що не порушують прав дитини). За бажанням, дівчата також можуть вступати до навчальних взводів, бути ліцеїстками та мати перспективу набуття військового фаху у вищих закладах освіти аби стати офіцерами. Такий підхід дозволяє забезпечити високу якість навчання та здобуття достатнього для вступу до військового вишу рівня допрофесійної військової підготовки (ДВП), тому що в ліцеї діє фахова кафедра, де викладаються спеціалізовані курси: «Азбука ліцеїста», «Основи військової підготовки», «Військові дебати», «Основи військової психології та етикету». Завдяки такій  формі й змісту навчання в поєднанні з адаптованою до вимог прав дітей та юнацтва системою дисципліни й військового режиму функціонування (акцент на стройових компонентах та військових статутах) в умовах ліцею-інтернату вдасться сформувати комунікативно-компетентну особистість із чітко визначеною професійною орієнтацією – прагненням здобути фах військового офіцера. 

По-третє, безпосередньо забезпечується проведення практичних занять з базової військової підготовки (адаптовані стройова підготовка, вогнева підготовка, організація й проведення військово-польових зборів та інші практично-навчальні компоненти допрофесійної військової підготовки).

По-четверте, порядок і дисципліна в ліцеї статутного рівня є запорукою колективної успішності; забезпечується й дотримання пропускного режиму та охорони території згідно з вимогами Статуту внутрішньої служби ЗСУ (адаптоване до вимог прав дитини чергування в приміщеннях, обмежений доступ на територію до навчальних корпусів і спального приміщення, відеоспостереження і контроль з боку чергового офіцера-вихователя).

По-п’яте, у ліцеї організовано проведення змагання на звання кращого взводу/класу, що є унікальною за своєю формою частиною виховного процесу, спрямованого на забезпечення мотивації до виявлення активності в різних сферах життєдіяльності ліцею з боку учнівського колективу (ліцеїсти й ліцеїстки, панянки від 7 по 11 клас, 1-5 взводи), а також – особистісний репутаційний ефект ліцеїста (облік індивідуальних досягнень ліцеїстів).

По-шосте, організація занять фізичного виховання військової орієнтації з врахуванням військово-прикладних та військово-патріотичних форматів занять (від участі в іграх типу «Джура»/«Сокіл» до освоєння військово-прикладних видів спорту, наприклад, адаптований варіант військового триборства (triathlon), розвиток різних видів боротьби та військових єдиноборств, спортивна стрільба тощо).

Виглядає переконливо, чи не так? Наступний навчальний рік має стати переломним з огляду на запровадження реально діючої моделі посиленої військово-фізичної підготовки в ліцеї-інтернаті. Цей процес вимагатиме злагоджених зусиль з боку педагогічного колективу і адміністрації (в т.ч. якісне вирішення кадрового питання, зокрема заповнення вакансій офіцерів-вихователів), які мають бути усвідомлено сприйняті учнівським і педагогічним  колективом з огляду на необхідність апріорі виконання статутних вимог, підготовки педагогічних кадрів військового фаху високого рівня, які мають спеціалізацію з допрофесійної підготовки (задля забезпечення відповідного рівня організації навчального процесу, режимного порядку, дисципліни в ліцеї-інтернаті).

Стати й бути справжнім офіцером – усвідомлена мрія, що досягається лише за умови самовідданого служіння Батьківщині. А це не просто слова, це певною мірою усвідомлений моральний імператив для ліцеїстів. У результаті виконання програми впровадження такого навчально-виховного компоненту до навчального плану ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою (ПВФП) – 60-70% випускників/випускниць вступають до вищих військових і спеціалізованих мілітарних закладів (до 10% – дівчата). Особливий повноцінний результат (затвердження заявленого статусу та виконання вимог статуту навчального закладу) діяльності в режимі посиленої військово-фізичної підготовки стане відчутним тоді, коли будуть випускатися ті вихованці, які пройшли повний курс навчання в ліцеї-інтернаті з 1 класу до 11 класу (з 2029 року). Саме такі особи вважатимуться справжніми випускниками ліцею-інтернату, будуть гідні особливої шани.

За умови реалізації такого концепту, щороку заклад очікуватиме від випускників на результативну вступну кампанію до закладів вищої освіти військово-спеціального призначення (ЗСУ, НГУ, податкова, прикордонна, служба безпеки тощо). Зазвичай випускники ліцею-інтернату набирають високі бали по ЗНО з предметів професійної орієнтації, що є свідченням того, що вже сьогодні ліцей-інтернат забезпечує своїх випускників високим рівнем знань зі спеціалізованої освіти, здобуття повної загальної середньої освіти. Адже там, де створені належні умови, завжди є місце для успіху й перемог! Як казав Віктор Гюго: «Не перемогти, а переконати. Ось, що є гідним слави!» Тож педагогічному та учнівському колективам потрібно тільки словами, а й конкретними справами постійно доводити, що ліцей-інтернат є одним з найкращих освітніх закладів. Необхідно всім разом з новими силами й ідеями з нового навчального року зануритись у колоритне й насичене життя ліцею-інтернату, продовжувати діяти злагоджено й цілеспрямовано.

Любивий В. А. ,
командир взводу (офіцер-вихователь),
капітан ЗСУ

Add a Comment

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *